Akaroa, 14 december

14 december 2014 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Akaroa, 14 december,
Vanmorgen werden we gelukkig weer wakker met een stralende zon,veel beter als gisteren,het is niet erg warm,het wordt vandaag 18gr.
We moeten weer tenderen,want Akaroa is maar een klein plaatsje van 600 inwoners wat aan een natuurlijke haven ligt,Banks Peninsula.
Als we in het stadje zijn nemen we een tour naar Chistchurch,wat 70 km naar het noorden ligt,daar doe je alleen wel 2 uur over,omdat de weg heel erg kronkelt door de bergen,maar het is werkelijk een schitterend uitzicht,onze gids verteld de hele weg alles over de geschiedenis en de aardbeving van 2010 en 2011,die man weet ontzettend veel,het centrum van Christchurch is voor het grootste gedeelte weggevaagd of de gebouwen staan er nog,maar moeten nog afgebroken worden,zelfs gebouwen waar je zo op het oog niets aan ziet,maar waar de grond eronder niet meer stabiel is,het is een triest gezicht als je de impact van zo'n aardbeving ziet,hele grote open plekken en veel half ingestorte gebouwen,waar ze nog steeds niet van weten of ze zullen worden gerestaureerd of afgebroken moeten worden,waar de cathedraal stond,staan 185 witte stoelen,die staan voor de 185 omgekomen mensen,ernaast staat een tijdelijke cathedraal,die voor een groot gedeelte van bordkarton is opgebouwd,ik vind het jammer dat we alles alleen vanuit het busje zien,later stoppen we bij de re-start city mall,dat bestaat uit containers,waar ook etalages in gemaakt waren,een vreemd gezicht,ook die is tijdelijk tot er een nieuw winkelcentrum is,daar hebben we wel wat tijd om rond te kijken,op de terugweg rijden we langs een aantal van de 740 parken die Christchurch heeft,waar dan ook golf en cricketvelden in zijn,het is eigenlijk een hele groene stad,die alleen geen centrum meer heeft en de meeste historische gebouwen zijn ingestort.
Als we terug zijn in Akaroa lopen we nog even dat plaatsje door,er staan namelijk leuke oude huizen,daarna gaan we met de tender weer terug naar het schip,het was een leuke,leerzame dag.
Aan boord konden we nog tot 19.00 heerlijk uit de wind in de zon zitten op het balkon,daarna zijn we naar de hot glas show geweest,waar ze weer een prachtig stuk maakten.

1. Elly en peter:
    15 december 2014
    Wauw..... wat een mooie reis is dit zeg .geniet ervan.kus van ons.